Napier, art-decostad - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu Napier, art-decostad - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu

Napier, art-decostad

Blijf op de hoogte en volg Martin

19 Februari 2020 | Nieuw Zeeland, Napier

Het schijnt hier aan de oostkust van het Noordereiland extra warm te zijn t.o.v. de rest van het eiland en dat heb ik vandaag gelijk mogen ervaren.

Ik heb een mooie dag beleefd met hoge temperaturen, waarbij ik ook heb gemerkt dat ik gisteren wellicht iets meer energie heb verstookt dan gebruikelijk.

Ik heb vandaag het meest genoten van het schone kiezelstrand langs de Marine Parade en de onophoudelijke golfslag. Toen ik rond half 8 de deur naar buiten opende, ben ik gelijk de straat overgestoken en naar het strand gelopen. In de loop van de dag ben ik nog drie keer teruggegaan om te zien wat er anders was en om gewoon te genieten van wat het met me doet. Het heeft blijkbaar een aanzuigende werking op me. Het fascineert me en stimuleert mijn gemoed. Helaas zijn mijn foto's niet bij machte deze ervaringen over te brengen :).

Tussen de strandbezoeken door ben ik naar het Visitor Centre geweest om informatie in te winnen over wandelmogelijkheden en andere activiteiten en bezienswaardigheden in en rond de stad. Gisteren hoorde ik al dat vanaf vandaag t/m zondag het jaarlijkse Art Deco Weekend plaatsvindt, waarbij alles in het teken van de jaren dertig van de twintigste eeuw staat. De art-deco gebouwenarchitectuur in Napier is ontstaan na een heftige aardbeving in 1931 waardoor de hele stad werd verwoest. Ik heb geen verstand van art-deco, maar heb vanmiddag een self-guided walk gemaakt met een boekje van het visitor centre en was er al snel achter dat vrijwel het hele centrum art-deco is, wat een bijzondere sfeer geeft aan de stad. Daar komt bij dat veel lokale mensen (deels) gekleed gaan in 1930-stijl.

Voorafgaand aan de art-deco walk heb ik langere tijd op een bank bij het visitor centre gezeten, eerst om de wandeladviezen door te kijken en vervolgens om bij te komen van een onverwachte vermoeidheid die me plotseling overviel.

Aansluitend aan de wandeling en een overheerlijk stuk Spanakopita (Griekse spinazietaart), heb ik nog een korte wandeling gemaakt naar Bluff Hill, vanwaar ik een mooi uitzicht heb op de goederenoverslag in de haven van Napier.


  • 20 Februari 2020 - 09:33

    Corrie Limpens:

    Schitterende foto"s van alweer een prachtig natuurgebied. Je geniet ervan. Heerlijk. Wat fijn dat je kunt meegenieten van het gebeuren rond deze tijd in deze stad. Amuseer je. Xxxx

  • 21 Februari 2020 - 21:53

    Philomien Van Weert:

    Hoi Martin.ik lig een beetje achter,maar nu kan ik weer volop genieten van je heerlijke verhalen en foto,s.Zo heb ikzelf een beetje het gevoel dat ik erbij ben.De foto,s zijn echt prachtig.Dikke knuffeXXX

  • 25 Februari 2020 - 11:45

    Roos:

    In ein woord FANTASTISCH xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martin

Actief sinds 01 Nov. 2019
Verslag gelezen: 85
Totaal aantal bezoekers 6963

Voorgaande reizen:

26 November 2019 - 10 Maart 2020

Rondreis Nieuw Zeeland

Landen bezocht: