Overgangsdag met stress - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu Overgangsdag met stress - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu

Overgangsdag met stress

Blijf op de hoogte en volg Martin

18 Februari 2020 | Nieuw Zeeland, Napier

Dinsdag 18 februari 2020 heeft me er nog eens op gewezen dat de zon niet altijd kan schijnen ... en dat is maar goed ook, anders zou het allemaal heel vanzelfsprekend worden.

Mede door een paar goede tips van Ingo begin ik goed voorbereid aan de dag van vandaag. Na het ontbijt heb ik mijn koffer en toebehoren opgeslagen in de opslagruimte van de hostel, zodat ik zonder gesleep mijn auto kan gaan omwisselen bij de luchthaven. Daarna kan ik dan mijn spullen oppikken in de hostel en richting Napier rijden. Het ophalen van de nieuwe auto staat gepland om 13 uur. Het zou dus mogelijk moeten zijn kort na 14 uur te vertrekken bij de hostel en tussen 8 en 9 's avonds aan te komen in Napier.

Het loopt echter iets minder voortvarend. Ik rijd ruim op tijd naar de luchthaven om mijn auto in te leveren. Dat verloopt vlot en probleemloos. Daardoor ben ik al om 11.30 uur op de luchthaven, in de hoop dat ik mijn nieuwe auto wellicht iets eerder kan meenemen dan afgesproken.

De verhuurlocatie van Goldcar is echter niet op de luchthaven. In mijn verhuurpapieren staat een telefoonnummer dat ik moet bellen om te worden opgehaald. Dat nummer is in eerste instantie niet bereikbaar. Daarna krijg ik een melding dat ik een ander nummer zou moeten bellen. Als ik vervolgens op verzoek mijn boekingsnummer invoer, blijkt dat niet te verifiëren en sta ik met lege handen. Als ik een taxichauffeur vraag me naar de locatie te brengen, geeft hij me enkele aanwijzingen hoe ik er snel te voet zou kunnen komen. Dat valt achteraf gezien vies tegen. Na nog enkele mensen te hebben geraadpleegd (ik kan het niet vinden via Google Maps), kom ik om even voor enen aan op de locatie. Ik ben oh zo blij dat ik geen koffer bij me heb.

Nadat ik zo rustig mogelijk mijn gal heb gespuid, gaan we aan de slag met de verhuurpapieren. Hierbij word ik aan het einde echter geconfronteerd met het probleem dat ik al een dag of tien niet meer bij mijn creditcardgegevens kan en daardoor ook geen schulden kan afbetalen. Als de verhuurder mij voor 4000 dollar wil chargen op mijn creditcard voor eventuele schade aan de auto, wordt mijn kaart geweigerd.

Het enge alternatief is dat ik bij hun een all risk verzekering afsluit, terwijl ik die ook al heb afgesloten bij Rentalcars.com, waar ik de auto online heb gehuurd. Er zit niets anders op. Het probleem met de creditcard los ik later wel op.

Ik ben blij met de auto, want die is groter dan de eerdere auto en heeft een hogere instap. Achter het stuur kom ik erachter dat er een gps in de auto zit en mijn eigen gps, meegenomen uit Nederland, zit in mijn koffer. Ai, daar had ik misschien rekening mee moeten houden. Ik verdom het om een gps te huren en besluit met een kaart en enkele aanwijzingen van de verhuurder (mijn Google Maps laat het nameijk afweten) terug naar de hostel te rijden, wetende dat mijn oriëntatievermogen ver beneden het gewenste niveau is.

Nauwelijks 5 minuten onderweg, veroorzaak ik bijna een forse aanrijding door zonder blikken of blozen achter iemand anders een rotonde op te rijden. Gelukkig ben ik net op tijd wakker en sta ik vol op de rem, zodat een aantal auto's nog net voor me langs kan rijden.

Ik zie dat ik richting de luchthaven rijd, terwijl ik de andere kant uit moet. Gelukkig kom ik even daarna een richtingaanwijzer tegen naar het City Center, dat zo'n 3 km van de hostel ligt. Ik volg de borden en kom zo in het City Center, waar ik na enkele rondjes te hebben gereden op het idee kom mijn smartphone opnieuw op te starten. Daar had ik eerder aan mogen denken, want mijn Google Maps werkt weer en binnen 10 minuten ben ik terug bij de hostel.

Als ik al mijn spullen heb ingeladen, is het om en nabij half vier. Ik vrees dat het tien uur gaat worden, voordat ik in Napier zal arriveren. De wonderen zijn echter de wereld nog niet uit. Tijdens de eerste 100 km voel ik op enig moment vermoeidheid opkomen, maar voordat ik aan de kant ga om een korte pauze te nemen, is het alweer over en rijd ik in één lijn naar Napier, waar ik om haf 9 de hostel bereik.

Gelukkig heb ik nog kunnen genieten van de prachtige omgeving, vooral tussen Taupo en Napier.

In de avonduren neem ik contact op met Rentalcars.com, waar zonder problemen wordt aangegeven de all risk verzekering aan hun kant te cancelen en de premie terug te storten. Een meevaller dus.

Een ellenlang (wachtrij)telefoontje met de creditcard business is minder succesvol, want ze kunnen me niet helpen: het zou aan de verbinding met Nieuw-Zeeland liggen. Dat gaat er bij mij niet in, want tot voor kort werkte alles prima. De komende weken zal ik dus meer cash moeten betalen, zodat ik voor noodgevallen creditcard-reserves blijf houden.

Weinig positief vakantienieuws dus, maar wel een mooie auto en bovendien weer wat geleerd van de ervaringen van vandaag: "Uiteindelijk komt alles goed":)


  • 18 Februari 2020 - 22:15

    Roos:

    Neet leuk zègk, mer mörge nuuje daag, nuuje kans..kus

  • 19 Februari 2020 - 08:24

    Corrie Limpens:

    Mijn god, zwa kumt alles tegeliek. Jao,auch dat wherd bie "t sjwane leave. Alles is toch good gekome. Lekker oetslaope en rustig wier genieten. Leefs

  • 19 Februari 2020 - 13:33

    Christien:

    Lieve Martin, je hebt t wel allemaal gevonden en je hebt je niet uit het veld laten slaan. OOk dit is vakantie, kijken wat je in je rugzak hebt om hiermee om te gaan. Dapper hoor!! En inderdaad : alles kump good!!, veur alles is ein oplossing. Geniet van Napier xxx

  • 19 Februari 2020 - 15:42

    Theo Smeets:

    Hoi Martin hie ein berichske van mich oet Stein. Ich höb diene blog al ein aantal kjere bekeke en de verslagen geleaze. Geweldig mit die fotos derbie. Ingo zuut der good oet. Veer wunsc he dich nog ein gooie reis wieer en tot eine kjer in Stein groetjes Theo en Babs

  • 19 Februari 2020 - 22:00

    Philomien Van Weert:

    He he .wat vervaelend veur dich.Ben waal blie dats te zone feine auto hubs.Soms vilt ut mit en soms vilt ut taege.Oeteindelik kumpt ut weer good.Geneet lekker wiejer
    Veul geluk de kommende tied.

  • 19 Februari 2020 - 22:01

    Philomien Van Weert:

    Dikke knuffelXxx.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martin

Actief sinds 01 Nov. 2019
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 7081

Voorgaande reizen:

26 November 2019 - 10 Maart 2020

Rondreis Nieuw Zeeland

Landen bezocht: