Hastings, Havelock North en enkele stranden - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu Hastings, Havelock North en enkele stranden - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu

Hastings, Havelock North en enkele stranden

Blijf op de hoogte en volg Martin

20 Februari 2020 | Nieuw Zeeland, Napier

Vanmorgen na het ontbijt heb ik om te beginnen het reisverslag van gisteren afgerond. Het is na elven wanneer ik de deur uit ga.

Ik rijd naar Hastings, bijna 20 km zuidelijk van Napier. Deze stad en omgeving prijst zichzelf aan als 'Hét fruitteeltgebied van Nieuw-Zeeland'. Dat kan goed zijn, want het merendeel van de jonge backpackers in de hostel werkt dagelijks van vroeg in de morgen tot een uur of vijf in de fruitteelt en momenteel is het oogsttijd. Hastings herbergt, net als Napier, een aantal gebouwen in art-deco-stijl en heeft daarnaast gebouwen in de zogenaamde Spanish Mission-stijl. Dat laatste kan ik niet herkennen, maar de art deco kan me hier niet ontgaan. Het Art Deco Weekend in Napier laat zich ook hier gelden: een muzikaal trio speelt muziek uit vergane tijden, terwijl een ouder koppel in gepaste kleding een bijpassende dans ten toon spreidt.

3 km verderop in Havelock North bezoek ik het Visitor Center van Arataki Honey, een honingproducent met 20.000 bijenvolken, die 20 imkers in dienst heeft om het bedrijf aan de uitvoerende kant te runnen. Achter een glazen bijenwand kun je een hele kolonie aan het werk zien, inclusief de koningin. Verder is er gelegenheid om tien soorten honing te proeven, wat me goed af gaat. Ik heb ook nog een interessant gesprek met de eigenaresse van het bedrijf. Natuurlijk kun je er ook honing kopen en allerlei snuisterijen.

Mijn laatste doel voor vandaag is Cape Kidnappers, waar je volgens mijn reisgids een unieke rit over het strand kunt maken naar een van de grootste op het vasteland gelegen kolonies jan-van-gents ter wereld. Dit loopt helaas op niets uit, want als ik ter plekke ben, blijkt het strand alleen te bereiken via privéterrein, dat je niet op kunt zonder reservering vooraf.

Geen reden voor treurnis, want op weg hiernaar toe heb ik me al een half uur vermaakt aan het strand bij de Clifton Road Reserve en tegenover de ingang van genoemd privéterrein kan ik de auto parkeren en genieten van de tegen de kust slaande golven, die bovendien steeds harder van zich laten horen.

Wanneer ik rond vijf uur terug ben in Napier, kan ik het niet laten nog even langs de kust te lopen. Het verbaast me zelf een beetje, maar ik kan er gewoon geen genoeg van krijgen.


  • 20 Februari 2020 - 09:18

    Corrie Limpens:

    Wat alweer een prachtig gebied. EN JE GENIET ERVAN. Wat fijn dat je hier kunt meemaken , wat er in deze tijd van het jaar te beleven is. Amuseer je. Xxxxx

  • 20 Februari 2020 - 23:39

    Anny:

    Hoi Martin,
    In de beginne gaf je aan niet zo’n strand man te zijn. Nu hoor ik je al twee dagen zeggen;” ik moest gewoon naar het strand”.
    Heerlijk toch,
    Anny

  • 21 Februari 2020 - 21:59

    Philomien Van Weert:

    Wat ontzettend leuk om te lezen ,dat je het strand zo bent gaan waarderen.Het is ook echt adembenemd mooi.Daar zou ik dolgraag wat uurtjes willen doorbrengen.
    Ook leuk,dat Art deco gebeuren.Eventjes terug naar vroeger.Heerlijk.Geniet lekker verder.

    Dikke knuffel,XXX

  • 25 Februari 2020 - 11:51

    Roos:

    ooooh dat water HEERLIJK, krijg spontaan zin om naar de zee te gaan..

    kus xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martin

Actief sinds 01 Nov. 2019
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 6987

Voorgaande reizen:

26 November 2019 - 10 Maart 2020

Rondreis Nieuw Zeeland

Landen bezocht: