Mount Eden Summit en Eden Gardens - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu Mount Eden Summit en Eden Gardens - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu

Mount Eden Summit en Eden Gardens

Blijf op de hoogte en volg Martin

06 Februari 2020 | Nieuw Zeeland, Auckland

Nauwelijks anderhalve km van de hostel ligt de top van Mount Eden. De wandeling er naartoe is vrij eenvoudig en kost 20-25 minuten.

De uitzichten vanaf Mount Eden over de stad komen voor een deel redelijk in de buurt van de uitzichten vanuit de City Tower.

Vanaf Mount Eden ga ik te voet verder naar de Eden Gardens, een kleine twee km verderop. Na een paar honderd meter kom ik een man tegen die aan de wandel is met zijn ernstig gehandicapte zoon. Hij ziet dat ik op mijn smartphone sta te kijken en vraagt waar ik naartoe wil. Samen komen we tot de conclusie dat ik de verkeerde kant uit loop en hij stelt voor samen richting de tuinen te lopen. Onderweg praten we over wat alledaagse dingen. Bij de tuinen aangekomen, stelt hij zomaar voor een entreeticket voor mij te kopen, omdat hij als NZL-burger minder hoeft te betalen. Vervolgens nemen we afscheid.

In de tuinen blijkt nog eens dat het voor de bloemenliefhebber feitelijk het verkeerde jaargetijde is. Er zouden nergens in Nieuw Zeeland zoveel camelia's staan als in de Eden Gardens. Dat blijft echter beperkt tot een overigens prachtige verzameling bloemen vlak na de ingang van de tuinen. Er staan veel rododendrons, maar die zijn vrijwel allemaal uitgebloeid.

Mijn laatste voorziene activiteit voor vandaag is een bezoek aan Cornwall Park met One Tree Hill. Omdat het vanaf Eden Garden 4 km lopen is en daarna nog eens 4 km terug naar de hostel, besluit ik naar de hostel te lopen en met de auto naar het park te gaan. Dat laatste gaat echter niet gebeuren, want de rechter achterband van mijn auto blijkt lek te zijn. Na overleg met het verhuurbedrijf verwissel ik het wiel met het reservewiel, Morgenvroeg mag ik dan naar een bandenspecialist om de zaak te laten herstellen, want vandaag is hier een feestdag.

Na dit alles word ik opnieuw verrast met Nieuw-Zeelandse gastvrijheid. De man die mij vanmorgen begeleidde naar de Eden Gardens is intussen langs geweest bij de hostel en heeft me, mede namens zijn vrouw Julie, uitgenodigd om rond half 6 bij hun thuis iets te komen drinken. Ik geef gehoor aan de uitnodiging en we hebben samen een gezellige avond, waarvan bovendien een barbecue-maaltijd deel uit maakt.

Ik hoop mijn bezoek aan Cornwall Park morgen alsnog te kunnen volbrengen.

• 06 Februari 2020 - 14:24

Corrie Limpens:

Och martin, wat is dat toch sjwan, wat zwa mer op dien paad kumt. Eine jhele gewone feine minsj mit ziene zoon. Dei dich neet keint, en dat veur dich deit

Sef diederen zoong,,,,,, wat waor "t toch sjwan toen op dei aovend, wat waor "t sjwan ,vergeite deis"t neet. "T is ein herrinnering, neet allein veur vandaag , mer veur altied. Xxxxxx

• 09 Februari 2020 - 15:53

Anja: