Cornwall Park, Auckland Domain en meer - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu Cornwall Park, Auckland Domain en meer - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu

Cornwall Park, Auckland Domain en meer

Blijf op de hoogte en volg Martin

07 Februari 2020 | Nieuw Zeeland, Auckland

De dag begint een beetje spannend, wat achteraf -zoals zo vaak- nergens op gebaseerd blijkt te zijn. Allereerst moet ik mijn rechter achterband laten vervangen, waarvoor ik in de buurt van de hostel naar een bandenspecialist ga, die me is geadviseerd door de mensen waar ik gisteren op bezoek was. Daar word ik snel en goed geholpen. Binnen minder dan een half uur is alles geregeld. Ik maak me vooral een beetje druk over het feit dat ik geen door mij ondertekend contract heb met de verhuurder van de auto en dat heb ik wel nodig voor mijn verzekering. Ik ga naar een van de locaties van het bedrijf in Auckland met het idee dat ze daar misschien in Christchurch kunnen/willen vragen het ondertekende contract naar Auckland te faxen. Nadat ik een en ander aan de balie heb uitgelegd, tikt de jongeman achter de balie mijn contractnummer in en zegt "Ik zal het even voor u printen". Als ik hem hiervoor bedank, voegt hij er, met zijn handen in de lucht en met een glimlach, aan toe, dat "het allemaal ergens in de cloud beschikbaar is". Tja ... de fax is, zo lijkt het, ook al bijna verleden tijd.

Terug in de hostel, geef ik me over aan mijn achterstallige ontbijt, waarna ik op pad ga.

Cornwall Park is vooral bekend om zijn kegelvormige heuvel One Tree Hill, waar zich de graftombe met obelisk bevindt van "de vader van Auckland"

Sir John Logan Campbell. 'One Tree' is overigens al lang niet meer van toepassing. De boom is in 2002 omgezaagd, nadat een Maori-activist hem bij een protestactie met een kettingzaag had beschadigd. Vanaf de heuvel zijn de uitzichten over de stad voor mijn gevoel mooier dan vanaf de City toren en Mount Eden. Het park is groot en herbergt vooral grasvelden en veel mooie en grote bomen, waaronder een aantal kauri's.

Mijn volgende doel van vandaag is Auckland Domain, een 75 ha groot park met vijvers, speelweiden en traditionele beeldhouwwerken. Hier bevindt zich ook het Auckland War Memorial Museum, dat ik alleen van buiten bekijk. Vóór het gebouw zie ik een grote groep Aziatische kinderen met begeleiding, allemaal met een mondkapje. Een van de begeleiders vertelt me dat ze uit Hongkong komen en besloten hebben de kapjes te dragen om te voorkomen dat ze mensen afschrikken i.v.m. de verspreiding van het Coronavirus in China.

Zonder verder te zoeken naar bezienswaardigheden in het park, ga ik terug naar de auto en rijd naar Quay Street, aan de kade van Waitemata Harbour. Ik parkeer in een ondergrondse garage en begin een wandeling langs de havenkant richting Tamaka Drive. Quay Street wordt in mijn reisgids aangeprezen, maar dat geldt waarschijnlijk in de andere richting, waar onder andere een groot cruiseschip te zien is. Mijn wandeling gaat langs de goederenoverslag, wat me minder aanspreekt. Eenmaal op Tamaka Drive, loop ik langs de waterkant en heb ik vanaf een brug mooie uitzichten op Okahu Bay met Beach.

Ik loop terug naar de garage en ga als afsluiting van de dag naar Mission Bay, enkele kilometers verder dan Okahu Bay. Het strand bij Mission Bay is mooi en er zijn aardig wat mensen die genieten van de zon en de zee. Ik maak contact met een Engelse vrouw van mijn leeftijd en we hebben een geanimeerd gesprek over vakantie en privé.

Het is zover ... morgen ga ik Ingo ophalen van de luchthaven en gaan we samen 10 dagen genieten. Ik hoop hiervan in hetzelfde ritme verslag te blijven doen dan tot nu toe.

• 07 Februari 2020 - 13:45

Corrie Limpens:

Wat alweer prachtige foto"s , zo te zien, stralend weer. En dan die fijne gesprekken wat op je pad komen. En de komende10 dagen met ingo. Super. Genietennnnnn.xxxxx

• 07 Februari 2020 - 18:40

Anny:

Hallo Martin,
    Geniet van de komende dagen, ze zullen speciaal zijn.
    Ook al geniet ik van je verslagen, maar als je een of twee dagen
    of langer overslaatn is dat begrijpelijk. Dan is het weer genieten als je wat schrijft.
    De tijd zal vliegen.
    Liefs Anny

• 09 Februari 2020 - 15:57

Anja:

De komende dagen zullen vast een blijvende herinnering worden. Zo mooi om dit samen met Ingo te doen. Hele mooie tijd samen en veel liefs voor jullie beiden. XXX Anja