Naar Picton, maar eerst naar Point Kean - Reisverslag uit Picton Island, Verenigde Staten van Martin Smeets - WaarBenJij.nu Naar Picton, maar eerst naar Point Kean - Reisverslag uit Picton Island, Verenigde Staten van Martin Smeets - WaarBenJij.nu

Naar Picton, maar eerst naar Point Kean

Blijf op de hoogte en volg Martin

15 Januari 2020 | Verenigde Staten, Picton Island

Gisteravond zat ik te praten met een jonge vrouw uit Los Angeles. Ze tipte me om vandaag nog een bezoek te brengen aan Point Kean, hier vlak om de hoek bij Kaikoura, alvorens richting Picton te rijden. Ze kwam tevens met een aantal foto's en filmpjes op de proppen van zeehonden, die ik daar zou kunnen zien. Dus vanmorgen eerst even langs bij Point Kean, een half uur eerder of later vertrekken maakt immers niets uit. De tip was niet verkeerd, want een half uur werd uiteindelijk met veel genoegen drie uur.

Bij Point Kean kun je een wandeling bovenlangs maken met uitzichten op het kiezel- en rotsenstrand beneden, waar je van afstand ook een goede kijk hebt op de dieren die daar verblijven. Je kunt ook gelijk afdalen naar het rotsenlandschap en daar de langs de kust lopen.

Ik kies ervoor eerst de wandeling bovenlangs te maken. De uitzichten zijn heel mooi en beloven ook alvast het een en ander voor de wandeling beneden met de zeehonden en verschillende soorten vogels. Bijna aan het einde gekomen, besluit ik om te keren om de tijd te nemen benedenlangs te lopen en de zeehonden op te zoeken. Achteraf blijkt dat niet nodig te zijn geweest, want aan het einde van de wandeling bovenlangs kun je naar beneden afdalen om daar terug te lopen.

Zeehonden en ook vogels zijn er te over. Er wordt op borden nadrukkelijk gewaarschuwd de dieren niet te dicht te naderen en ze niet te storen in hun natuurlijke habitat. De zeehonden kunnen bovendien soms agressief reageren. Het is geen probleem om binnen 8 à 10 meter van de zeehonden te komen en mooie foto's te maken. De foto's komen daarmee overigens niet in de buurt van de foto's en filmpjes van de Amerikaanse, die zich duidelijk niet heeft laten beïnvloeden door genoemde waarschuwingen, om de dieren, met name de puppy's, tot binnen een halve meter te naderen.

Op de route naar Picton valt in eerste instantie vooral op dat ik een keer of 10 moet stoppen i.v.m. weg(herstel)werkzaamheden. Dat soort dingen gaat er hier echt wel amateuristischer aan toe dan bij ons, maar dat steken ze ook niet onder stoelen of banken.

Hoogtepunt van de autorit is het enkele tientallen kilometers voortdurende glooiende landschap van met geel/bruin geblakerd gras bedekte heuvels.

• 15 Januari 2020 - 11:54

Philomien Van Weert:

Hoi Martin.Wat een geweldige ervaring,zeker die puppys.Zooo leuk om te zien.De omgeving is wederom magnifique.
    Ook leuk om te lezen,dat je iedere keer weer andere mensen ontmoet met hetzelfde doel voor ogen,nl genieten van de mooie natuur.
    Dikke knuffel,Philomien.

• 15 Januari 2020 - 11:54

Christien:

Wat is de natuur toch prachtig Martin

• 15 Januari 2020 - 12:11

JENNY:

Ik ben je zo dankbaar dat je allerlei prachtige herinneringen weer in mij wakker maakt. Wat een land, wat een schoonheid, stilte, pracht, .... Geweldig dat je jezelf deze reis gunt! Be-leef vol aandacht verder

• 15 Januari 2020 - 12:49

Corrie Limpens:

Nou martin, wederom schitterend met prachtige foto"s. Geweldig ook de dieren. Zo fijn om andere mensen te ontmoeten , waar je dan ook weer tips van krijgt. Dit mag je wel een heel bijzondere wereldreis noemen. Je hebt het goed voor mekaar, genieten !!! Liefs uit stein

• 15 Januari 2020 - 16:06

Frans :

Geweldig Martin. Wat een schoonheid. Prachtig om te ervaren, lijkt. me Geniet lekker verder.

• 20 Januari 2020 - 19:52

Roos:

Prachtige omgeving, heel mooi en leuk met die dieren allemaal. xxx