Naar Kaikoura "op walvisjacht" - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu Naar Kaikoura "op walvisjacht" - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu

Naar Kaikoura "op walvisjacht"

Blijf op de hoogte en volg Martin

14 Januari 2020 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Om 13.15 uur word ik verwacht in Kaikoura, 130 km ten noorden van Christhurch aan de westkust. Eerder heb ik hier geboekt voor een boottocht gericht op het spotten van walvissen. Het is niet mijn eerste "walvissentour". De kans op succes schijnt hier echter groot te zijn en er zijn vaak ook nog andere dieren te zien.

De autorit naar Kaikoura gaat voor een groot deel door het binnenland, met prachtig heuvel/berglandschap. Helaas kan ik niet overal uit de auto om de uitzichten vast te leggen, maar het is me desondanks gelukt een aantal mooie plaatjes te schieten.

Ik ben ruimschoots op tijd om in te checken voor de boottocht en om een uur of twee vertrekken we, na een korte introductie, richting open water.

We zijn nauwelijks onderweg, wanneer we worden verrast door een aantal dolfijnen, die zelfs naast en onder onze boot door zwemmen.

Een stuk verderop traceert de bemanning een aantal orka's, die altijd in groepen bij elkaar zijn. Een meer dan goed begin dus, maar iedereen is natuurlijk gekomen voor de grotere walvissen.

De bemanning beschikt met zijn technische uitrusting over gespecialiseerde mogelijkheden om de walvissen op grote afstand te traceren en weet zodoende waar we mogelijk een of meer dieren aan de oppervlakte kunnen zien. De verwachtingen van de deelnemers worden alleszins beantwoord. Om de dieren niet af te schrikken, moet enige afstand in acht worden genomen. We kunnen de walvissen dus niet aanraken ... dat zou natuurlijk een ultieme ervaring zijn, maar we krijgen er wel drie te zien.

Om te beginnen worden, onafhankelijk van elkaar, twee potvissen gespot, die relatief eenvoudig kunnen worden gefotografeerd, al moet je niet denken dat je de hele walvis te zien krijgt. Het gaat uiteindelijk vooral om de ervaring dat je een grote walvis hebt gezien.

Ten slotte wordt een blauwe vinvis getraceerd, de grootste walvis en het grootste dier op aarde. We hebben de vinvis wel gezien, maar ook weer niet. Hij was veraf en als de boot probeerde in de buurt te komen, was hij alweer uit het zicht verdwenen. De blauwe vinvis schijnt zich heel snel te kunnen verplaatsen. Hoe dan ook, gezien of niet gezien, het was een top ervaring.

Anja:

Sjiekerdesjiek !! Gelukt dus :) XXX

Roelie:

Wat een mooie reis maak je. En de foto's erbij, fantastisch.
    Groet Roelie

Corrie Limpens:

Schitterend. Xxx

• 14 Januari 2020 - 11:58

Ineke:

WOW Martin, wat een ervaring!! Fantastisch om die dieren zo van dichtbij te zien, onvergetelijk lijkt me,
    liefs Ineke

• 14 Januari 2020 - 22:06

Philomien Van Weert:

Hoi Martin.Wat een grandiose ervaring om dat allemaal mee te mogen maken.Geniet heerlijk verder.Wij genieten met je mee.Dikke knuffelXxx.

• 15 Januari 2020 - 11:50

Christien:

Prachtig Martin die ervaring met de dolfijnen en walvissen. Het is iets magisch om die dieren van dichtbij te zien. Mooie foto's en vergezichten. Geniet liefs Chrsitien

• 20 Januari 2020 - 19:48

Roos: