Pupu Springs en Wharariki Beach - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu Pupu Springs en Wharariki Beach - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu

Pupu Springs en Wharariki Beach

Blijf op de hoogte en volg Martin

09 Januari 2020 | Nieuw Zeeland, Nelson

Vandaag heb ik ervoor gekozen een paar bezienswaardigheden te bezoeken aan de noord(west)kust van het Zuidereiland. Op de kaart in de reisgids lijkt het allemaal dicht bij elkaar te liggen, maar als de dag voorbij is, blijk ik ruim 350 km te hebben gereden.

De route naar de noordkust gaat over Motueka naar Takaka en daarna via Collingwood helemaal naar Puponga/Cape Farewell, het meest noordelijke punt van het Zuidereiland.

De laatste 25 km naar Takaka gaan over de Takaka Hill Road, een mooie route omhoog met meer dan 300 bochten, aldus mijn reisgids.

Enkele kilometers van Takaka bevinden zich de Waikoropupu (kortweg Pupu) Springs. Volgens wetenschappers welt hier het helderste water ter wereld op. Het effect is spectaculair: waterplanten tieren hier zo welig dat het lijkt alsof je op een koraalrif neerkijkt. In 2014 ben ik hier overigens ook geweest en ik wilde nog wel eens zien of het echt zo helder is :).

Na Pupu Springs rijd ik door naar Puponga. Van hieruit wil ik een wandeling maken naar Farewell Spit, een 35 km lange landtong met hoge duinen en struikgewas. Door de aanwas van zand, dat door de harde wind en sterke stromingen wordt aangevoerd, wordt de landtong steeds langer. Hierdoor vormt Golden Bay een dodelijke val voor veel walvissen, die hier stranden in ondiep water.

De wandeling naar Farewell Spit wordt me ter plekke afgeraden i.v.m. de harde wind. (was dat in 2014 ook niet het geval?)

In plaats daarvan maak ik een ongelooflijk mooie wandeling van een half uur naar Wharariki Beach aan de noordwestkust. Op het strand kijk ik mijn ogen uit. Het strand is prachtig wit en bij een van de rotsen verblijft een aantal zeehonden met enkele puppy's. Helaas zorgt de lichtinval ervoor dat de foto's van de zeehonden wat tegenvallen. Wanneer ik op het strand en door de duinen loop, bedenk ik dat ik ook hier in 2014 moet zijn geweest .... of ik moet me wel heel sterk vergissen.

Op de terugweg naar Nelson zie ik nog kans om enkele afstandsplaatjes te schieten van Golden Bay, want daarvoor was ik toch ook deze kant uit gekomen.


  • 09 Januari 2020 - 12:22

    Christien:

    Wow Martin wat een fantastische foto's. Ik kan me voorstellen dat je stil viel op het strand, adembenemend. Wat maak jij veel mee en hoeveel landschappen zijn al de revue gepasseerd. Een prachtig land NZ.
    Lieve groet Chrsitien

  • 09 Januari 2020 - 12:35

    Anja:

    Bohhhh, dat water, echt fantastisch!! Zo mooi !! XXX

  • 09 Januari 2020 - 13:19

    Corrie Limpens:

    Wauwwww, schitterend.xxx

  • 09 Januari 2020 - 14:24

    Philomien Van Weert:

    Auw muk,wat mooi..Heerlijk om zo mee te genieten van alles.Toppie!!!.

    Dikke knuffel,Philomien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martin

Actief sinds 01 Nov. 2019
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 6943

Voorgaande reizen:

26 November 2019 - 10 Maart 2020

Rondreis Nieuw Zeeland

Landen bezocht: