Okatiro Trig Walk en Lake Mapourika - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu Okatiro Trig Walk en Lake Mapourika - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu

Okatiro Trig Walk en Lake Mapourika

Blijf op de hoogte en volg Martin

31 December 2019 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

31 December ... het voelt enigszins speciaal om met de jaarwisseling in het buitenland te zijn. Het brengt me echter niet van mijn apropos, want waarschijnlijk heb ik hier vanavond meer aanspraak dan met de jaarwisseling thuis :). (wat ik overigens ook niet als een probleem in het Voerendaalse ervaar). In het holiday park hier wordt vanavond overigens een heus feest georganiseerd, dat ik met genoegen aan me voorbij zal laten gaan.

De zon die zich vandaag zou aandienen laat het helaas afweten. Dat weerhoudt mij en de Canadese vrouw die ik heb ontmoet er echter niet van onze geplande wandeling, de Okarito Trig Walk, te gaan doen. We zijn enigszins verrast dat we 28 km moeten rijden om bij het startpunt te komen, maar dat is verder natuurlijk geen probleem. Bij het vermeende startpunt aangekomen, worden we opnieuw verrast, in dit geval door massa's "sandfly's". De kleine beestjes lijken op onze fruitvliegjes, maar ze hebben het vooral op mensen voorzien. Gelukkig wordt hiervoor uitgebreid gewaarschuwd en ben ik erop voorbereid. Bovendien doet het spul uit het spuitflesje zijn werk uitstekend. Bij nader inzien blijkt trouwens dat het startpunt van onze wandeling een paar honderd meter verder van het water verwijderd ligt, waar de vliegjes het laten afweten.

De wandeling voert omhoog naar een punt waar we kunnen uitkijken over het Okarito Wetland, de Tasmanzee en enkele lagunes en vanwaar we bij helder weer ook de gletsjer zouden kunnen zien. Dat laatste is vandaag echter uitgesloten.

Tijdens de wandeling hebben we ook een Kiwi gezien, al moet ik bekennen dat de foto die je hierbij aantreft een kopie is van het bord dat waarschuwt voor de aanwezigheid van kiwi's. Hiermee is in elk geval duidelijk gemaakt hoe een kiwi eruit ziet.

Na de wandeling rijden we naar de Okarito Lagoon, de enige plek in Nieuw-Zeeland die de zilverreiger als broedplaats gebruikt. We hebben geluk, want er zijn er zelfs twee ter plekke, die we uiteraard, op afstand, hebben vastgelegd.

Op de terugweg komen we langs Lake Mapourika, waar we even halt houden. Het ligt er een beetje triest bij met het grauwe weer en na 10 minuten houden we het voor gezien.

Na de lunch in de hostel houd ik me de rest van de dag bezig met puzzelen en het overdenken van mijn plannen vanaf 2 januari, als ik verder noordwaarts zal rijden.

Het schrijven van mijn reisverslag vraagt vandaag wat meer tijd dan gebruikelijk, omdat ik vanavond een lang en leuk gesprek heb met Sabine uit Nürnberg, die al enkele maanden over de wereld reist. We denken er zelfs over om samen het vuurwerk van vanavond te aanschouwen.


  • 31 December 2019 - 10:13

    Patrick Vankan:

    Hoi Martin,

    Geweldig dat je steeds weer de tijd vindt om ons deelgenoot te maken van al jouw belevenissen op je vakantie. Het ziet er allemaal schitterend uit! Ik hoop nog veel verhalen van je te mogen lezen.
    Veel plezier verder, en Inne goeie roetsj noa 2020, in goede gezondheid.

    Groet, Patrick.

  • 31 December 2019 - 14:13

    Corrie Limpens:

    Superrrrrr. Happy newjear

  • 31 December 2019 - 15:44

    Jan Smeets:

    Hallo Martin,

    wat gaat de tijd toch snel.
    Zo vertrek je naar Schiphol en zo verblijf je alweer bijna een maand aan de andere kant van de wereld.
    In een schitterende omgeving waar wij dankzij jouw reportages ook uitgebreid van kunnen genieten.
    We wensen jou en je wisselende reisgenoten of ze nou uit Haelen,Horst,Zwitserland,Canada of Nurnberg komen een geweldige jaarwisseling toe en een supergezond 2020.

    Groetjes,

    Jan en Fieny

  • 01 Januari 2020 - 21:05

    Philomien Van Weert:

    Hoi Martin.Wat leuk om te laeze,dats te ut zo fein hubs.En auch leuk om gezelsjap te hubbe.Veer genete mit dich mit van al ut schwaons wat dit lendj te beje haet.

    Dikke knuffel,Philomien

  • 03 Januari 2020 - 22:21

    Roos:

    Adembenemend

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martin

Actief sinds 01 Nov. 2019
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 6996

Voorgaande reizen:

26 November 2019 - 10 Maart 2020

Rondreis Nieuw Zeeland

Landen bezocht: