Van Cook's Beach tot Hot Water Beach - Reisverslag uit Coromandel, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu Van Cook's Beach tot Hot Water Beach - Reisverslag uit Coromandel, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu

Van Cook's Beach tot Hot Water Beach

Door: Martin Smeets

Blijf op de hoogte en volg Martin

07 Maart 2020 | Nieuw Zeeland, Coromandel

Deze laatste actieve vakantiedag is er een van verrassend mooie en bijzondere baaien en stranden. Daarmee is deze dag tevens een waardige afsluiting van mijn reis. Als het al niet duidelijk was :), dan ben ik nu nog een keertje eraan herinnerd waarvoor ik hier zoal naar toe ben gekomen.

Rond half elf rijd ik naar Whitianga, aan de oostkust. Een jonge Engelsman die tot vandaag in dezelfde lodge verbleef, is mijn bijrijder. Nadat ik hem heb afgezet, neem ik eerst een kijkje aan Mercury Bay en het strand van Whitianga, waar ik met een jonge Duitse vrouw praat over haar ervaringen op haar rondreis in haar eentje in een kleine campervan, alvorens door te rijden naar Cook's Beach.

Cook's Beach ligt aan de baai waar kapitein Cook in 1769 de Britse vlag op Nieuw-Zeelandse bodem hees en het gebied namens koning George III opeiste. Het strand is mooi, al kan het zich niet meten met wat er nog komt. Het is bijzonder dat de bemoeienissen vanuit Engeland ooit hier begonnen zijn.

Een stuk verder naar het zuiden ligt Hahei Beach, werkelijk een prachtig wit strand met kristalhelder water. Vanaf het strand begin ik, net als vele anderen, een wandeling van zo'n 40 minuten naar Cathedral Cove, een indrukwekkende doorgang in de rotsen. Het vereist enig klimwerk om er te komen, maar het is het alleszins waard. In 2014 was ik hier ook, toen van de kant van de weg, maar de ervaring om er vanaf het strand doorheen te lopen is toch een andere.

Mijn laatste stop voor vandaag is Hot Water Beach, nog een aantal kilometers naar het zuiden. Als gevolg van geothermische activiteit stijgt hier op een stuk van het strand stoom uit het zand omhoog. Je kunt er zogezegd je eigen warmwaterbad graven. Ook hier was ik in 2014. Toen heb ik warmte op het strand zelf gevoeld. Dat zit er vandaag niet in, want het is vloed. Daarvoor in de plaats krijg ik een onrustigere golfslag te zien, wat me wel aanspreekt.

Nog één dag te gaan. Die is bestemd voor mijn autorit naar Auckland, waar ik me rustig ga voorbereiden op de vliegreis naar huis.
Vanaf 10 maart ben ik weer te zien in Voerendaal, waar ik dezelfde dag nog een afspraak heb bij de kapper :).

Ik meld me op 10 of 11 maart nog één keer via dit kanaal, met een epiloog over enkele wetenswaardigheden n.a.v. mijn reis.

Tot zover heel erg bedankt voor jullie interesse en de vele reacties op mijn verslagen. Het was me een waar genoegen om het blog te verzorgen.

  • 08 Maart 2020 - 09:03

    Ineke:

    Hi Martin, bedankt voor al je verslagen waardoor ik een beetje mee kon reizen.
    Goede terugreis en tot ziens, Ineke

  • 08 Maart 2020 - 09:34

    Roos:

    Fantastische foto's..
    Wat sjiek datste dat gedeild höbs mit oos..
    Sômige dènger moot ich nog bekieke,
    Ich höb alle verslagen bewaard en opgeslagen
    in eine map..
    't waor fantastisch...Sjwoan trökreis gewunsjt.

    Xxx

  • 08 Maart 2020 - 09:35

    Corrie Limpens:

    Ja, martin, wat hebben we meegenoten. Iedere dag opnieuw. Fantastisch dat je dit met vele wilde delen.
    En zeker, wat je van tevoren niet kunt inschatten, is toch het vele werk wat je met zo"n blog hebt. Maar jij, en ik en vele andere vonden het geweldig. Iedere dag, het werd een gewoonte , even kijken wat voor moois heeft martin weer gestuurd. We hebben geproefd wat een schitterend land dit is. Dank jewel. Nu is de tijd dat je weer naar huis komt. Een hartelijk welkom in het mooie voerendaal. En snel naar de kapper. Haha. FiJNE REIS. LEEEEEEEFS OET STEIN






  • 08 Maart 2020 - 09:52

    Josta Heuts Krijgsman:

    Hoi Martin,
    Met veel plezier hebben we je blog elke dag gelezen. Wat een mooie reis, wat een mooi land. Een goede terugreis, tot ziens in het dorp.

    Groetjes Joep en Josta

  • 08 Maart 2020 - 15:35

    Philomien Van Weert:

    Hoi Martin.Wat hebben we genoten van al je verslagen iedere dag.Ondanks een kleine hapering op mijn computer heb ik toch van alles kunnen meegenieten
    Wat was het mooi.Al die prachtige foto,s .Wat een land WOW.Nu terug naar huis.Je eigen vertrouwde omgeving.Fijne terugreis.Dankjewel voor je geweldige blogs.
    Dikke knuffel,Xxx

  • 08 Maart 2020 - 16:22

    Anja:

    Zo Martin, het zit er op. Als ik het goed heb gelezen in al je blogs is het geweest wat je graag wilde. Dat is mooi! Heel erg fijn de tijd die met Ingo op zo een speciale manier hebt mogen meemaken! Ik ben pas weer echt blij als je gezond en wel thuis bent en je de verhalen kunt delen. Ik verheug me op ons 1ste afspraakje. Hele goeie reis. Dikke knuf XXX

  • 08 Maart 2020 - 18:35

    Anny:

    Hallo Martin,
    Zo ga je weg en dan zeg je voor drie maanden. Dan denk ik, dat is lang en nu ben je weer bijna te bewonderen in Voerendal .De verslagen waren een ware reis, ook voor mij als lezer. De foto's waren onbeschrijflijk mooi.
    Ik wens je een goede reis terug en tot gauw in Nederland,
    Liefs, Anny

  • 09 Maart 2020 - 14:13

    Jan Smeets:

    Hallo Martin,
    Het was een genot om elke dag jouw verslagen vergezeld van prachtige foto,s te mogen bekijken.
    Hartelijk dank voor al die verslagen.
    Wij wensen jou een hele goede en behouden terugreis toe en we zullen beslist een keer afspreken
    zodat je ons zelf nog eens uitgebreid kunt vertellen over die geweldige reis.

    Groetjes,

    Jan en Fieny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martin

Actief sinds 01 Nov. 2019
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 6969

Voorgaande reizen:

26 November 2019 - 10 Maart 2020

Rondreis Nieuw Zeeland

Landen bezocht: