Hooker Valley Track op herhaling - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu Hooker Valley Track op herhaling - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu

Hooker Valley Track op herhaling

Blijf op de hoogte en volg Martin

26 December 2019 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Wat 3 weken geleden niet lukte i.v.m. heftige regen is vandaag alsnog gebeurd. Samen met mijn 27-jarige kamergenote Hyewon Lee uit Zuid-Korea, die zich voor haar Nieuw-Zeeland-reis overigens heeft omgedoopt naar Lucy, vertrek ik om 7 uur naar Mt Cook, waar we de Hooker Valley Track gaan lopen. Daarvoor moeten we welgeteld 268 km rijden (en later op de dag natuurlijk ook weer terug), maar dat hebben we er graag voor over.

En we krijgen er geen spijt van. Het is mooi weer bij Mt Cook en de bergen liggen er fraai bij, al gaan de toppen vooralsnog verscholen achter de wolken. Het is 3 uur lang puur genieten en aan het einde van de wandeling worden we zelfs op onze wenken bediend met de top van Mt Cook, die gedurende korte tijd boven de wolken uitsteekt. Lucy is bovendien een fijne reisgenote, die aan deze dag extra gezelligheid toevoegt.

Als we rond 15 uur terug rijden naar Queenstown, weten we bij voorbaat dat we meer tijd nodig gaan hebben dan op de heenreis, toen we op de route over Lindis Pass hebben gezien dat het landschap daar wel heel bijzonder is. Eerst nemen we echter nog een kijkje bij Lake Pukaki, dat er in de zon vredig bij ligt.

We rijden van Queenstown langs Twizel naar Omarama. Op de weg van Omarama naar Cromwell moeten (mogen :)) we over Lindis Pass. De schoonheid en het speciale karakter van het landschap is niet in woorden uit te drukken en evenmin via foto's over te brengen. Daarvoor moet je echt zelf ter plekke zijn geweest. Ik vind het in elk geval tot nu toe het mooiste en indrukwekkendste landschap dat ik in deze vakantie heb gezien.

Daarna blijkt eigenlijk extra hoe mooi Nieuw-Zeeland in zijn geheel is. We zijn nog niet bijgekomen van Lindis Pass, als we door een uitgestrekt wijngebied van Cromwell naar Queenstown rijden. Ook hier worden we verrast door fraaie vergezichten, die eerlijk gezegd nauwelijks onderdoen voor Lindis Pass. We geven hieraan echter minder aandacht, omdat je op een gegeven moment, zeker na een lange dag, verzadigd raakt. Het is pure overkill.

Ik heb het nog niet eerder aangestipt, maar naast de vele gele bloemen die je in foto's van het berglandschap terugziet, kom je vrijwel overal lupinen tegen, soms in grote aantallen en ook langs de grote wegen. Ze dragen met hun fraaie kleuren bij aan het fleurige karakter van het landschap.

Minder fijn is het grote aantal dierlijke verkeersslachtoffers dat je, vooral op en langs de grotere wegen, tegenkomt. Meerdere dode dieren per kilometer zijn op de grotere wegen zeker geen uitzondering. Het klinkt wellicht raar, maar misschien is dit wel kenmerkend voor een land waar zoveel aandacht is voor het in stand houden van de natuur en de dierenpopulatie: als er veel dieren zijn en de grote wegen bovendien vrijwel steeds door natuurgebied lopen, kunnen er ook veel slachtoffers vallen.

• 26 December 2019 - 10:53

Sebastian Pérez Brun:

Excellent views!! Will wait for your post tomorrow. Hope you had a great day with your friend Lucy! Cheers!

• 26 December 2019 - 11:19

Jenny:

Kippenvel!!! Echt práchtig, jouw beschrijving, de foto's.... Ik zou zo naar je toe komen vliegen

• 26 December 2019 - 11:59

Corrie Limpens:

Martin, super in een woord. En fantastisch, samen met een kamergenoot. Liefs

• 26 December 2019 - 23:19

Anny:

Hallo Martin,

Hallo Martin je ziet en je leest dat er een verbondenheid is, tussen de natuur en alles waar je mee in aanraking komt, mooi.
    Op de foto op de brug zie ik een verband om je knie, heb ik wat gemist?
    Martin je bent al een maand op reis, wat gaat het snel.
    Groetjes,
    Anny

• 27 December 2019 - 18:25

Roos:

Hoi Martin,

Adembenemend mooi, wat een fantastische natuur...Prachtige foto's xxx

• 28 December 2019 - 17:28

Philomien Van Weert:

Hoi Martin.Onbedchrijflijk mooi.Niet te geloven,dat het zo mooi kan zijn.Wat leuk dat je zo,n gezellige kamergenote hebt.Dikke knuffel,Philomien❤

• 05 Januari 2020 - 21:00

Christien:

Wow wat een diversiteit Martin. Werkelijk prachtig. Leuk jouw reisgenootje. Geniet maar verder xx

• 16 Februari 2020 - 22:33

Christien:

Hallo martin, wat is dit fantastisch, zo'n mooi landschap en zo divers. Echt magisch!!