Van Dunedin naar Owaka: Roaring Bay, Nugget Point - Reisverslag uit Owaka, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu Van Dunedin naar Owaka: Roaring Bay, Nugget Point - Reisverslag uit Owaka, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu

Van Dunedin naar Owaka: Roaring Bay, Nugget Point

Blijf op de hoogte en volg Martin

10 December 2019 | Nieuw Zeeland, Owaka

Dunedin zit erop, vandaag zak ik af naar Owaka, ruim 100 km verder naar het zuiden aan de oostkust. Ik kies ervoor om niet de snelste weg te nemen, maar de Scenic Route langs de kust richting Balclutha. Nauwelijks vertrokken uit Dunedin, kom ik een toeristische wegwijzer tegen naar Tunnel Beach. In eerste instantie wil ik dit negeren, maar ga uiteindelijk toch die kant uit. Het valt niet mee om aan de beach te komen, want het pad loopt een paar honderd meter vrij steil omlaag en daar houd ik helemaal niet van. Ik zie al gauw dat ik er ook iets voor terug krijg. Aan de kustlijn heeft zich een aantal bijzondere rotspartijen gevormd, zowel qua vorm als qua kleuren. Om het kleine strand te bereiken moet je door een tunnel 27 traptreden omlaag. Als ik, na over het strand gelopen te hebben en mijn fotocollectie te hebben uitgebreid, terug de trap omhoog wil, blijken zich vlakbij de ingang van de tunnel twee zeeleeuwen te hebben uitgestrekt, een mannetje en een vrouwtje. Ze trekken zich niets aan van al het volk ter plekke en nemen het ervan. Heel speciaal dat dat zomaar kan en fijn dat dit op mijn pad komt.

De rest van de route naar Owaka vergaap ik me aan het prachtige en bijzonder afwisselende landschap van de Catlins, het gebied waar ik doorheen rijd.

De Surat Bay Lodge, waar ik voor twee nachten heb geboekt, blijkt enkele kilometers buiten Owaka aan het water te liggen. Nog geen 100 meter buiten de deur loop je zo het strand op. De eigenaar van de Lodge doet me enkele tips aan de hand om de rest van de dag te vullen: bij Roaring Bay kan ik met een beetje geluk geeloog-pinguïns in het wild zien en bij Nugget Point zouden zich zeeleeuwen moeten ophouden.

Via de supermarkt rijd ik richting genoemde plekken. Om een pinguïn te kunnen zien moet ik weliswaar twee keer naar de baai gaan en de tweede keer 3 kwartier wachten, maar dan komt er eentje uit zee het strand opgewandeld en loopt na enige tijd voor de avond en nacht richting het struikgewas. Bij Nugget Point liggen twee zeeleeuwen op de rotsen, die zich ook hier niet druk maken.

Ik kan me voorstellen dat het op de foto's even zoeken is naar de dieren, maar het speelde zich dan ook niet vlak voor mijn ogen af.

Na het avondeten maak ik een strandwandeling met een Ierse man, die ook in de lodge verblijft. Daarbij blijkt dat we niet eens zo veel moeite hoeven te doen om zeeleeuwen te zien, want er ligt een mannetje uitgestrekt op het strand naast de deur en dat schijnt een dagelijks gebeuren te zijn.


  • 10 December 2019 - 14:53

    Anja:

    Prachtig ,prachtig,prachtig!! :)

  • 10 December 2019 - 15:26

    Corrie Limpens:

    Geweldig, wat ein natuur, super. En zwa fijn, allein op vacantie, en toch genoog luuj oom dich heen. Genieten.

  • 11 December 2019 - 20:05

    Philomien Van Weert:

    WAt unne prachtige natuur.Adembenemend.Wat un reis!!!!!!!.
    En zo fenj ,dats te waal ummer emes trufs om same te genete en te vertelle.

    Dikke knuffel,Phiomien.x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martin

Actief sinds 01 Nov. 2019
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 6928

Voorgaande reizen:

26 November 2019 - 10 Maart 2020

Rondreis Nieuw Zeeland

Landen bezocht: