Wellington City - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu Wellington City - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu

Wellington City

Blijf op de hoogte en volg Martin

18 Januari 2020 | Nieuw Zeeland, Wellington

De dag van vandaag ga ik besteden aan wat er in Wellington te zien is en mij aanspreekt. Rond 11 uur rijd ik richting de Botanic Gardens. Ter plekke aangekomen, wordt me meteen duidelijk gemaakt waarom ik ook alweer buiten het centrum van Wellington ben gaan slapen. Na een haf uur heb ik nog steeds geen parkeerplaats gevonden waar ik mag staan en kies ik ervoor om meer dan een km van de ingang illegaal te parkeren, op hoop van zegen. Als ik later terugkeer, vind ik niks onder mijn ruitenwisser, maar dat kan me altijd nog worden aangereikt via de verhuurder. We zullen zien.

Ik ben niet onder de indruk van de tuin, al zijn ook hier voldoende mooie plekken voorhanden.

Wanneer ik daarna naar het centrum rijd, parkeer in een garage, dat gaat vlot en gemakkelijk :). Wellington staat te boek als de politieke en de

-onofficiële- culturele hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Het is een levendige stad met een kosmopolitische sfeer. Dat wordt onder andere duidelijk gemaakt door een aantal wolkenkrabbers, die in de plaats zijn gekomen van fraaie Victoriaanse gebouwen.

Wellington is op cultureel vlak vooral bekend om zijn "Te Papa Tongarewa - Museum of New Zealand", dat zeer de moeite waard is. Ik sla het echter over, omdat het vooral aandacht besteedt aan de historie van het land en de Maori's en ik het eerder heb bezocht. In plaats daarvan bezoek ik de City Gallery en bekijk ik een aantal gebouwen, waaronder het treinstation en de oude en de nieuwe St. Paul's Cathedral.

In de City Gallery wordt weer eens duidelijk dat kunst heel verrassend kan zijn en een open mind vraagt van de bezoeker.

Wandelend door een stadspark, vraag ik een jonge moslima of ze een paar foto's van me wil maken en we raken in gesprek. Ze komt uit Palestina, maar woont al 3 jaar in Nieuw-Zeeland, samen met haar man, die uit Saudi-Arabië komt en ook een familielid van haar blijkt te zijn. Ik vraag haar onder meer hoe het met haar vrijheid zit en wat haar man, die met hun kind aan het spelen is, ervan vindt dat ze met een andere man op de bank zit te kletsen. Ze lacht en maakt me duidelijk dat ze zich gelukkig voelt. We beëindigen het gesprek met een "Nice to meet you". Bijzonder toch zo'n ervaring.


  • 18 Januari 2020 - 11:06

    Anja:

    Zuus der good oet! Het grote genieten straalt ervan af ❤️XXX Anja

  • 18 Januari 2020 - 11:55

    Sebastian Brun:

    Hello Martin!!! Always a pleasure to read your travel diary, I'm still on Queenstown. Miss to wait you with a beer and wait for your diary post.
    Take care.
    Cheers!
    Sebastian

  • 19 Januari 2020 - 00:08

    Corrie Limpens:

    Prachtige foto"s van gebouwen en de bloeiende bloemen. Je ziet er goed uit. Geniet verder..xxx

  • 20 Januari 2020 - 20:05

    Roos:

    WAAAAUW weer prachtige foto's, auch van dich...
    Zuus good oet, knapperd xxx

  • 20 Januari 2020 - 21:31

    Philomien Van Weert:

    Hoi Martin.Wat zuus te der good oet.Heerlijk broen.Weer prachtige foto,s.Un genot om nao te kieke.Geneet mer lekker.Dikke knuffel,Xxx❤

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martin

Actief sinds 01 Nov. 2019
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 6934

Voorgaande reizen:

26 November 2019 - 10 Maart 2020

Rondreis Nieuw Zeeland

Landen bezocht: