Nelson, stad van kunstenaars - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu Nelson, stad van kunstenaars - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu

Nelson, stad van kunstenaars

Blijf op de hoogte en volg Martin

10 Januari 2020 | Nieuw Zeeland, Nelson

In Nelson wonen veel kunstenaars. Vandaag ga ik de stad verkennen, die met zijn creatieve flair met geen andere stad in Nieuw-Zeeland is te vergelijken. Mijn verkenning blijft bij een bezoek aan de Christ Church Cathedral en de Suter Art Gallery en een wandeling naar de haven.

Het kerstbomenfestival in de kathedraal vind ik heel bijzonder. Ik heb thuis al 20 jaar geen kerstboom meer geplaatst, maar de kerstbomen die hier staan uitgestald zijn stuk voor stuk bijzonder, vanwege hun opmaak en door de boodschap(pen) die elke boom voor zich afgeeft. Het maakt indruk, omdat de bomen (60 stuks) door individuen en groepen zijn gemaakt, waarbij deze mensen hun verbondenheid met de kerstboodschap afgeven.

Daarbij moesten ze ook nog betalen om de boom te mogen plaatsen. De bevolking/kerkbezoekers konden vervolgens stemmen voor de mooiste boom.

Het mooiste aan de Art Gallery vind ik de tuin met vijver eromheen, waar ik een tijdje op een bank heb zitten praten met een Nieuw-Zeelandse teacher aan een primary school, een onderwijzeres dus (voor de ouderen onder ons :)). Het werk beviel haar wel, maar ze was al vijf jaar aan het wachten op een vaste baan en de klassen waren soms wel erg groot. Waar hebben we dat eerder gehoord?

Voor het bekijken van de haven moet ik een flink stuk lopen. Er ligt een groot arsenaal aan pleziervaartuigen. De haven heeft verder weinig uitstraling.

Het centrum van de stad heeft zeker wel uitstraling en ademt een gezellige sfeer. Het mist echter oudere gebouwen, zoals in Dunedin en Oamaru.

Morgen rijd ik via Nelson Lakes naar Hanmer Springs, waar ik me misschien te goed ga doen aan de Hanmer Springs Thermal Pools en Spa, al lijkt het niet de meest voor de hand liggende activiteit voor dit moment, want de zomer is hier echt uit zijn schulp gekropen.


  • 10 Januari 2020 - 08:53

    Corrie Limpens:

    Wat alweer schitterende foto"s . En die kerstbomen, met heel veel gevoel. Super xxx

  • 10 Januari 2020 - 10:08

    Fred Demollin:

    Hallo Martin,

    Wat een geweldige reis ben je aan het maken. Ik geniet telkens wer van de prachtige foto's die je on-line zet en ook van de mooie begeleidende teksten. Veel plezier verder down-under!

  • 11 Januari 2020 - 20:28

    Christien:

    Hallo Martin, wat leuk die kerstbomen met een boodschap. Heel bijzonder, dan krijgt de boom betekenis. Mooi!! Liefs Christien

  • 11 Januari 2020 - 21:51

    Philomien Van Weert:

    Hoi Martin.Wat is het fijn om mee te kunnen genieten van al dat moois.
    En die kerstbomen zijn wel heel apart.
    Dikke knuffel,Philomienxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martin

Actief sinds 01 Nov. 2019
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 6890

Voorgaande reizen:

26 November 2019 - 10 Maart 2020

Rondreis Nieuw Zeeland

Landen bezocht: