Van Stewart Island naar Te Anau - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu Van Stewart Island naar Te Anau - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Martin Smeets - WaarBenJij.nu

Van Stewart Island naar Te Anau

Blijf op de hoogte en volg Martin

18 December 2019 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Om half 7 loopt de wekker af, want de ferry naar Bluff vertrekt om 8 uur en die heb ik geboekt voor mijn overtocht. Bij het inchecken koop ik nog snel een flesje anti-insectenspray, want dat spul ga ik zeker nodig hebben tegen de massale aanvallen van de zogenaamde sandfly's, die onder andere in Fjordland en Milford Sound zullen opduiken. Het is zonnig met wat wolken, waaraan in de loop van de dag weinig zal veranderen.

Rond kwart over 9 rijd ik vanuit Bluff richting Te Anau, ongeveer 185 km, waarbij zoals altijd een aantal al dan niet geplande stops zal plaatsvinden. Vooralsnog verandert er weinig aan het landschap t.o.v. enkele dagen geleden. Ik rijd in eerste instantie langs de zuidkust, over de Southern Scenic Route. Waar ik uitstap om foto's langs de kust te maken, word ik ongeveer omver geblazen. Dat het hier hard waait is ook te zien aan de langs de kust staande kromgegroeide bomen van de cipressenfamilie. Het blijft voorlopig vlak, ook als ik verderop naar het noorden afbuig. De weiden met honderden schapen keren terug in het landschap en zo af en toe zijn er ook grote kuddes koeien te zien.

Geleidelijk aan verandert het beeld echter. Eerst verschijnen er heuvels op het netvlies, het landschap wordt meer glooiend, en meer en meer gaat dit over in berglandschap, met richting het noorden en noordwesten na verloop van tijd ook besneeuwde bergtoppen. Dit zijn de eerste beelden van het Fiordland, met zijn magnifieke bergen en meren.

Zo'n 20 km voor Te Anau bereik ik (Lake) Manapouri, van waaruit trips naar het Fiordland, met name naar de Doubtful Sound (de diepste fjord in het Fiordland National Park aan de Tasmanzee), kunnen worden ondernomen. Een andere trekpleister is de Milford Sound, een kleine 150 km noordelijker. Normaal gesproken ben ik niet van de excursies, maar in dit geval besef ik dat ik niet zonder kan, omdat ik anders niet van de beelden in de fjorden zal kunnen genieten. In de avonduren boek ik vervolgens vanuit mijn hotelkamer in Te Anau voor de komende dagen een dagcruise van Manapouri naar de Doubtful Sound en een cruise van ruim 2 uur in de Milford Sound. Nu maar hopen op een beetje mooi weer.


  • 19 December 2019 - 07:31

    Ineke:

    Martin, wat een avontuur. Elke dag in een prachtige omgeving en vol nieuwe indrukken. Goed dat je dit allemaal opschrijft. nu voor ons om mee te genieten maar straks zeker voor jezelf als mooie herinnering aan deze fantastische reis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martin

Actief sinds 01 Nov. 2019
Verslag gelezen: 58
Totaal aantal bezoekers 6924

Voorgaande reizen:

26 November 2019 - 10 Maart 2020

Rondreis Nieuw Zeeland

Landen bezocht: